שיר שמושמע לפחות 20 פעמים ביממה בגלגל”צ.
משחק מילים על “בהשגחת בד”ץ”.
– “מה זה האלחנדרו אלחנדרו הזה שכולם במשרד מזמזמים?”
– “לא שמעת? שיר חדש בהשגחת גל”צ..”
נתרם ע”י: עומרי.
שיר שמושמע לפחות 20 פעמים ביממה בגלגל”צ.
משחק מילים על “בהשגחת בד”ץ”.
– “מה זה האלחנדרו אלחנדרו הזה שכולם במשרד מזמזמים?”
– “לא שמעת? שיר חדש בהשגחת גל”צ..”
נתרם ע”י: עומרי.
10 תגובות על ”בהשגחת גל”צ“
מאת כפרה
מי שמקשיב לגל”צ יודע שאין שם כמעט מוזיקה.
מה שדי מוציא את הפואנטה מהערך הזה.
מאת דורי
עד שערס יגיע, אני אתחיל עם הטראקבקים:
[גללי צה’ל]
[חלחלצ]
מאת ערס פואטי
דורי, כפרה (מ)עליך. מלאכתי נעשתה בידי אחרים.
אבל אם אנחנו כבר כאן, ואם כבר לא מצאתי את המייל שלך, ואם כבר גם ככה לא נראה לי שלמישהו יהיה משהו אינטיליגנטי להגיד על הערך החלש הזה, אז בוא נרשה לעצמנו לגלוש אוף-טופיק ונפתח את שאלת ה”לעובדה ולשומרה” שלי דלקמן:
מאת דורי
ערס יקירי, אל תספים.
pizza_element ביאהו.
מאת ערס פואטי
כל העניין הזה לא מאוד ברור לי. הרי בגן עדן גרסא 1.0, בימים היפים, לפני שאלוהים חטף עצבים ובא לנו ביציאה המבאסת הזאת של “בזיעת אפיך” – הכל עדיין היה און דה האוס, ויכולנו להיות בני עצולה. אז לא ברור “לעובדה” לשם מה, ו”לשומרה” מפני מה?
כולי אוזן.
מאת שפרה צח
ערס – כיוונת לדעת גדולים (באמת!) הבעיה היא גם ברמה הלשונית “ויניחהו בגן העדן (זכר) לעובדה ולשמרה (נקבה) וגם מבחינה עניינית. וכך מנסח זאת אור החיים: “כי למה צריך יהיה לשמרה? אם מהגנבים – זה הבאי הוא. ומה העבודה שהיתה צריכה הגן? ואם צריכה עובד – זה לה ה’ אלפים וחמש מאות שנה מי עבדה?!” ואכן, רוב המפרשים המסורתיים מדברים על עבודה רוחנית, כלומר עשיית הטוב בעיני אלוהים.ואגב, “בזיעת אפיך” אינו יציאה מבאסת אלא תהליך התבגרות הכרחי למין האנושי, כמו גם היכולת להתרבות, אבל על זה כבר בפעם אחרת.
זו היתה הדרשה לשבת.
מאת דורי
אני רואה שגם מלאכתי נעשית בידי אחרים.
מאת ערס פואטי
אוקי, אז אם אני מבין נכון את דורי, הוא חושב שמישהו פה באמת יאמין לו שהשם האמיתי שלו זה “פיצה-אלמנט”. אז זהו, שזה שקר. בדקתי במשרד הפנים. אין בנאדם כזה. דורי, לך תעבוד על מישהו אחר.
ואם אני מבין נכון את שפרה, אז אין תשובה מן הפשט לשאלה הזאת. לא לשאלה החילונית “מה האדם שכתב את הסיפור רצה שהקורא יבין מזה”, ולא לשאלה הדתית “האם מדובר בציווי או בתכלית ובכל מקרה למה בדיוק הכוונה, וכיצד מיישבים את מה שנראה בקריאה נאיבית כחסר הגיון”.
ואם אני מבין נכון את א”ש, אז “בהשגחת גל”צ” הוא ערך לא מבריק אבל בכל זאת שווה פרסום.
מאת דורי
ובכן, ערס פואטי (אם זה שמך האמיתי…), כנראה שלא הבנת נכון את שפרה. הנה התשובה מן הפשט באדיבות הרמב’ן:
והנה אילני גן עדן (…) אילו היו צריכין עבודה, אחרי שגורש האדם משם מי עבד אותם? (…)
אם כן מה טעם “ויניחהו בגן עדן לעבדה ולשמרה”? שהניחו שם להיות זורע לו חטים ומיני תבואות וכל עשב זורע זרע וערוגות הבשמים, וקוצר ותולש ואוכל כרצונו, וזה טעם “לעבדה ולשמרה”, לעבוד אדמת הגן הערוגות שיעשה שם, כי הגן שהם האילנות לא יעבדו.
התשובה הזו חוזרת בניסוחים שונים גם אצל מפרשים אחרים שקראתי.
בנוגע לתשובת הדרש, כמו ששפרה אמרה, מדובר בעבודה רוחנית כלשהי והמפרשים מביאים דעות שונות מה בדיוק נצטווה אדה’ר. ע’פ בראשית רבה (שמביא הרמב’ן בהמשך פירושו) זו עבודת קורבנות שמביאה את הברכה בזכותה ממשיך גן עדן להתקיים. ע’פ חזקוני זו שמירת שבת (לפי הבנתי, הוא מפרש כך בגלל המעבר מלשון זכר לנקבה). ועוד פירוש שמצאתי כאן (אני לא יודע האם הוא מסתמך על מקור אחר) – העבודה היא מצוות עשה לאכול מפירות הגן, והשמירה היא מצוות לא תעשה שלא לאכול מעץ החיים ועץ הדעת.
מקווה שזה מספיק.
מאת ערס פואטי
בואנה הוא דווקא סבבה הרמבן הזה שלך, נרלי שהוא יכול להיות רב…
ואגב, לשאלתך, הניק “ערס פואטי” לא באמת שלי. כדי להשיג אותו נאלצתי לעבור על הדיבר ה-11: “לא תגנוב”.
ובכל מקרה תודה על הזמן והמאמץ שהשקעתם. עזרתם לי מאוד. ואידך זיל אגמור בעצמי בעזרת מקורותי הכתובים והמקוונים.