פינות
נושאים
המילים הכי טובות
- 4.26שַׁפָּר
- 4.16כסילופון
- 4.15מִבְרֶטֶט
- 4.09אַשְׁפָּרטְהַייד
- 4.09שְטָרניחובסקי
- 4.08שהות לקוחות
- 4.07תלתפסת
- 4.06הָפַכְפָּה
- 4.02שַׁלבַּאג
- 4.02מאה גולדברג / לאה שקל
- 4.01שכר טירה
- 3.99יצר הרה
- 3.96אפריקומן
- 3.94הארלי בילינסון
- 3.93דחיה לדורות
- 3.93עיוורי לידר
- 3.92מוסחניק
- 3.87תִּזְמוּשׁ
- 3.86שִיט תענוגות
- 3.85שכיר לעזאזל
המילים הכי טובות… מהסוף!
ניהול וקבלת עדכונים
25 תגובות על ”פות קין“
מאת עופר
נחמד.
הייתי בטוח שמדובר בזיון שלא מספרים עליו מרוב זה שבן/בת הזוג כל כך ג’יפה וכד’.
מאת קופי פייטר
האם “אות קין” זה באמת דבר שלילי כל-כך?
בואו נראה מה אומרים בבראשית פרק ד’:
יג וַיֹּאמֶר קַיִן, אֶל-יְהוָה: גָּדוֹל עֲוֹנִי, מִנְּשֹׂא. יד הֵן גֵּרַשְׁתָּ אֹתִי הַיּוֹם, מֵעַל פְּנֵי הָאֲדָמָה, וּמִפָּנֶיךָ, אֶסָּתֵר; וְהָיִיתִי נָע וָנָד, בָּאָרֶץ, וְהָיָה כָל-מֹצְאִי, יַהַרְגֵנִי. טו וַיֹּאמֶר לוֹ יְהוָה, לָכֵן כָּל-הֹרֵג קַיִן, שִׁבְעָתַיִם, יֻקָּם; וַיָּשֶׂם יְהוָה לְקַיִן אוֹת, לְבִלְתִּי הַכּוֹת-אֹתוֹ כָּל-מֹצְאוֹ.
אז לפי המקורות בעצם אות קין זה אחלה דבר – המגן המושלם נגד כל פגיעה של איזה זר עצבני.
גם “עצת אחיתופל” הייתה פצצה של עצה ואם אבשלום היה מקשיב לו ולא לחושי הארכי, התנ”ך היה נראה שונה לגמרי. הנה: “וַיהוָה צִוָּה, לְהָפֵר אֶת-עֲצַת אֲחִיתֹפֶל הַטּוֹבָה, לְבַעֲבוּר הָבִיא יְהוָה אֶל-אַבְשָׁלוֹם, אֶת-הָרָעָה:” (שמואל ב’ י”ז, יד).
מישהו מכיר עוד ביטוי שעוות לגמרי בימינו כמו שני אלה?
מאת שרולי גנור
כן, יש לי דוגמה – חבל על הזמן:
“חבל על הזמן”.
מאת שרולי גנור
עוד דוגמאות:
“מְהָרְסַיִךְ וּמַחֲרִיבַיִךְ, מִמֵּךְ יֵצֵאוּ” – כיום זה מכוון לבוגדים שמאלניים ימ”ש הפועלים כנגד העם. במקור, ישעיהו אומר לציון שהכובשים יצאו ממנה ובניה יחזרו אליה, כלומר זוהי נבואה אופטימית.
“אל נא תעקור נטוע” – היה המנון נגד ההתנתקות. למילים המקוריות מקוהלת יש משמעות הפוכה:
לַכֹּל זְמָן וְעֵת לְכָל-חֵפֶץ תַּחַת הַשָּׁמָיִם:
עֵת לָלֶדֶת וְעֵת לָמוּת
עֵת לָטַעַת וְעֵת לַעֲקוֹר נָטוּעַ:
מאת CobeAnan
“איש הישר בעיניו יעשה”- ביטוי שמעודד פלורליזם.
במקור: מציג מציאות עגומה לפיה המוסר האנושי הוא עניין נזיל.
אגב, לגבי הערך- באמת צריך לומר את זה?
(תחת)
מאת עופר
יש גם את “לברך על המוגמר”.
שזה לא על משהו שהסתיים, אלא על אחד ממני הקטורת (שם, שם).
מאת אספרגרוס
“איש באמונתו יחיה” – במקור “צדיק באמונתו יחיה”, מספר חבקוק, נבואה שטוענת שכשהבבלים יבואו לכאן ויחסלו את כולם, רק הצדיקים יחיו.
“חנוך לנער על פי דרכו” – המשך הפסוק הוא “גם כי יזקין לא יסור ממנה”. פי הדרך היא תחילת הדרך (הפה של הדרך). הפסוק אומר שהנער צריך לעבור אינדוקטרינציה כבר מגיל צעיר, בדרך שבה המבוגר מאמין, ולא הנער. שיטה זו היא אפקטיבית ומחזיקה גם עד זיקנה.
“טעות לעולם חוזרת” – במקור “טעות, לעולם חוזר”, כלל בקריאה בתורה. כשהקורא בתורה טועה, הוא חייב לחזור ולתקן. טעויות הן דבר שאי אפשר להתעלם ממנו.
ט.ל.ח.
מאת לא יודעת איכקורימלי
כי האדם עץ השדה
היום ססמא אקולוגית
אז-שאלה רטורית שהתשובה עליה היא “לא”
כלומר אסור להשחית את “עץ השדה” כשצרים על עיר כי הוא איננו אדם.
מאת CobeAnan
תחת:
במקור- מילת ברירה.
היום- מצחיק, כי זה גס. הנה: תחת!
מאת חבובית
טמן ידו בצלחת (גם ‘לא טמן ידו בצלחת’) – היום: דחף את האף, התערב בעניין. במשלי: “עצל טמן ידו בצלחת נלאה להשיבה אל פיו”. והכוונה: היה כזה עצל, שאפילו לאכול היה קשה לו.
מאת Diftong
זו ממש לא הפעם הראשונה שערך גרוע הצית דיון מעניין.
מאת עופר
מכל מלמדי השכלתי.
במקור ביטוי גנאי נגד המלמדים ולא שבח להם.
מאת מנדוני
באמת דיון מרתק.
ומרוב שהוא מרתק, אף אחד לא שם לב שיש לנו קאמבק לערכי פות.
זה אומר שיש סיכוי שעוד דברים טובים מהעבר היפה יחזרו?
מאת doron meltzer
טוב לי תורת פיך מאלפי זהב וכסף
במקור – המ”ם היא מ”ם היתרון
אצל חלק מהאנשים – המ”ם הפכה להיות מ”ם המקור
מאת שרולי גנור
בזכות קופי וקין,
זכינו בדברי תורה ולא דברי הבל.
מאת יובל
דיון על הנושא הזה בדיוק בדגש קל (עם רוב הדוגמאות שמופיעות כאן…):
http://dagesh.wordpress.com/2011/01/31/%d7%9b%d7%99-%d7%99%d7%aa%d7%9f-%d7%91%d7%9b%d7%95%d7%a1-%d7%a2%d7%99%d7%a0%d7%95/
(וכתבתי שלשום פוסט חדש שטרם פורסם, ושם יש את שאר הדוגמאות שלכם… גרייט מיינדז)
מאת מיכל
איזה כיף!!!
אמנם נכנסתי כדי לראות איך נוזפים ב’נחושתיים’ על עוד ערך פות מיותר, אבל…
גיליתי אוצר בלום של אנשים חכמים.
ת ו ד ה.
מאת שרולי גנור
נחושתיים וילדים שצוחקים על פות ותחת:
ילד כָּאפּוֹת.
מאת אמו פיליפס
“לך תזדיין” היה ברכה בעת העתיקה, אבל היום זהו ביטוי גנאי.
(אני גאה לתרום משהו לדיון המלומד)
מאת remsnow
אני גם היום בעד לך תזדיין כברכה.
מאת MaorLinn
לני ברוס כבר דיבר על זה בהופעות שלו –
“היי אמא? מה נשמע? לכי תזדייני.
אבא שם? תגידי לו גם שיילך להזדיין”
(התרגום אולי לא מהימן, אבל הכוונה במקומה מונחת)
מאת אספרגרוס
סיכום שלושת הדוגמאות שהבאתי למעלה:
המובן המקורי – יש להתנהג על פי הכללים.
המובן המודרני – אני יכול לעשות מה שבא לי, ויש גם פתגם עתיק שמסכים איתי.
מאת יענקל'ה איש יהופיץ
פעור פה נותרתי. נעו אמות ספי למקרא עיני ולמְחשב שכלי. חן חן בעד הרחבת אופקינו.
מאת יובל
הבטחתי, קיימתי
http://dagesh.wordpress.com/2011/03/13/%D7%9E%D7%A1%D7%9E%D7%A0%D7%99%D7%9D-%D7%95%D7%91%D7%95%D7%9B%D7%99%D7%9D/
מאת CobeAnan
“ברחל בתך הקטנה”-
במקור: באופן ברור ומובהק, בקשה מנוסחת באופן שאינו משאיר מקום לספק לגבי כוונתו של המבקש;
כיום: טוויסט תנ”כי על הביטוי השגור “באמא שלך”